What kind of training will make a real difference to your organisation?

A legtöbb vállalatvezető ma már nem kérdésként, hanem elvárásként tekint a munkatársak fejlesztésére. De ha ennyien képzik a kollégáikat, miért nem látunk több valódi változást? Miért van az, hogy egy-egy tréning után alig változik valami a hétköznapi működésben? És hogyan lehet ezt másképp csinálni?

A válasz nem egy újabb módszertanban vagy divatos betűszóban rejlik, hanem abban, hogy mi a cél, hogyan illeszkedik a fejlesztés a szervezet életéhez – és hogyan valósul meg a gyakorlatban.

Ebben a cikkben azt mutatjuk meg, mikor éri meg tréningbe fektetni, és hogyan lehet biztosítani, hogy az valóban hatással legyen a működésre.

Továbbképzés vagy változás? Nem mindegy, mit várunk el. A tréning önmagában nem cél, hanem eszköz. Ha a cél az, hogy a vezetők hatékonyabban kommunikáljanak, vagy hogy a csapat jobban működjön együtt, akkor nem elég egy jó tréning – a fejlesztésnek szervesen kell illeszkednie a szervezethez.

A kérdés inkább így hangzik:

Milyen változást szeretnék látni a tréning után három héttel – vagy három hónappal?

Ezzel a kérdéssel kezdünk minden fejlesztési projektet a HR Parknál. Mert ha nincs világos cél, akkor a tréning csak élmény marad – nem eredmény.

Milyen témák a leghatékonyabbak ma?

A klasszikus kompetenciák – mint a kommunikáció, az időmenedzsment vagy a visszajelzés adása – ma is fontosak. De a világ változása új készségeket és új szemléletet is kíván:

Vezetői jelenlét a hibrid térben – hogyan lehet motiválni és irányítani egy részben távoli csapatot?

Stresszkezelés, reziliencia – nem „wellness-programként”, hanem a teljesítmény stabilizálása, növelése érdekében

Feedback-kultúra kialakítása – nem tréninggel, hanem belső programmal

Generációs együttműködés fejlesztése – ahol az Y és Z generációk már máshogy értelmeznek vezetést, célokat és visszajelzést

Konfliktuskezelés vezetői szinten – mivel a feszültség nem feltétlenül baj, ha tudunk vele dolgozni

Nem a téma határozza tehát meg a tréning sikerét, hanem a cél és a kontextus.

Tréning vagy coaching? Mikor melyik a jobb választás?

Sokszor érkezik hozzánk a kérdés: „Tréninget vagy coachingot javasolnak?”

A válasz mindig attól függ, mi a nehézség.

Ha csoportszinten szeretnénk egységes tudást vagy szemléletet kialakítani, a tréning a hatékonyabb.

Ha egyéni elakadások, vezetői dilemmák vagy szerepbeli fejlődés a cél, akkor a coaching a személyre szabottabb eszköz.

Gyakran a kettő kombinációja működik a legjobban: egy tematikus tréning után néhány üléses coaching támogatás segít átültetni a tanultakat a gyakorlatba, ahol az egyéni nehézségek vagy éppen erősségek is felszínre kerülnek. Ez az, ami valódi változást hoz.

Mikor éri meg tréninget szervezni, és mikor nem?

Sokszor találkozunk azzal, hogy „kell egy tréning, mert a csapat széthullott” vagy „a vezető panaszkodik, hogy nem kommunikálnak egymással eleget”. De ha csak a tünetet kezeljük, a tréning nem fog megoldást hozni. Tréninget akkor érdemes szervezni, ha:

  • van konkrét, mérhető célja (pl. „a vezetők hatékonyabban adjanak visszajelzést”),
  • illeszkedik a szervezet életéhez (pl. nem a csúcsszezon közepén),
  • van rá belső támogatás (a vezetői szint is elkötelezett),
  • és van lehetőség az utókövetésre – akár coachingon, akár projektmunkán keresztül.

Tréning nem old meg szervezeti struktúra- vagy kultúra problémákat, viszont ha jól van megtervezve, elindíthat egy változást, amit már lehet tovább építeni.

Mitől lesz egy tréning nálunk HR Parkos?

Attól, hogy nem programot, hanem változást kínálunk. Mi minden fejlesztés előtt időt szánunk az egyeztetésre, megértjük a belső működést, és úgy állítjuk össze a javaslatot, hogy az valóban illeszkedjen a cég céljaihoz. Nem sablonokat árulunk, hanem testreszabott megoldásokat, és nem egyszeri alkalmat kínálunk, hanem folyamatot, amelynek lehet része tréning, coaching vagy akár szervezetfejlesztés. Valódi fejlesztés alatt pedig azt értjük, hogy nem „csak” HR-es szempontból gondolkodunk, hanem üzletileg is. Amikor tréningről, coachingról vagy bármilyen készségfejlesztésről beszélünk, érdemes ezt úgy tekinteni, mint üzleti befektetést. Hiszen nem egy napra szól, hanem hosszú távon befolyásolja a teljesítményt, a megtartást, a vezetői hatékonyságot és a szervezeti kultúrát.

A HR Parknál nemcsak tapasztalatunk van a fejlesztésben – hanem elhivatottságunk is. Abban hiszünk, hogy a jól vezetett tréning és coaching program nem a HR kedvéért történik, hanem az üzlet sikeréért.

Kérjen tőlünk egy díjmentes konzultációt, és dolgozzuk ki közösen, milyen készségfejlesztésre van igazán szüksége a csapatának. Lehet, hogy már egyetlen beszélgetés is elindít egy új szemléletet.

Tartalomjegyzék

en_US